Prinsjesdag 2024
Utrecht, 16 september 2024 – Nederland moet vooruit: woningzoekers verdienen passende en betaalbare huisvesting, bedrijven moeten weer kunnen groeien en agrariërs moet een duidelijk toekomstperspectief worden geboden. De vraagstukken zijn groot en vereisen samenwerking tussen overheid, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. In elke regio staan NVM-makelaars in de klei, of het nu om agrarische-, business- of wonen makelaars gaat. Met onze kennis van de markt op lokaal en landelijk niveau draagt NVM graag haar steentje bij.
Vakgroepvoorzitter Wonen, Lana Gerssen: “Het baart ons grote zorgen dat het woningtekort nog steeds oploopt. Door de stapeling van alle wet- en regelgeving is woningbouw een complexe aangelegenheid geworden en stokt de noodzakelijke doorstroming.”
Lana Gerssen vervolgt: “In het vrijdag gepresenteerde regeerprogramma staan mooie ambities, zoals de vorige minister die ook had. Het komt echter aan op daadkracht, want alleen dan worden woningzoekenden daadwerkelijk geholpen. Met de huidige regelgeving zal ook in 2030 nog niet het geplande aantal van 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar worden gerealiseerd. Om snelheid te maken moeten procedures worden verkort, de belangen van woningzoekers zwaarder wegen dan die van bezwaarmakers en moeten we flexibeler omgaan met betaalbaarheidseisen. Deze ‘gratis maatregelen’ kosten de overheid niets, maar zetten wel zoden aan de dijk. Ook goede initiatieven zoals het optoppen of splitsen van woningen lopen vast op een veelvoud aan procedures en een gebrek aan ambtelijke capaciteit.”
Vakgroepvoorzitter Business, Irene Flotman: “Wij zijn blij met de verlaging van de overdrachtsbelasting voor woningbeleggers naar 8%, waardoor we internationaal meer in de pas lopen. Het is echter teleurstellend dat er wéér een nieuwe regelcategorie bij komt: verlaag ook de overdrachtsbelasting voor commercieel vastgoed van 10,4% naar 8%. Dit stimuleert investeringen, transformaties en verduurzaming en kost de overheid per saldo niets.”
Irene Flotman vervolgt: “Het bedrijfsleven heeft behoefte aan een stabiel investerings- en vestigingsklimaat en duidelijke keuzes. We moeten af van belemmerende en niet ter zake doende regelgeving, zodat er weer ruimte ontstaat voor innovatie en duurzame groei. Ontbrekende basisbehoeften zoals stroom en water mogen het bedrijfsleven niet langer in de weg staan. Bedrijven zijn de economische motor van Nederland en tevens een belangrijke factor in gebiedsontwikkelingen. Met onze kennis en data dragen we graag bij om deze doelstellingen samen met het Rijk te behalen.”
Vakgroepvoorzitter Agrarisch & Landelijk, Jos Ebbers: “Ondernemers in het landelijk gebied worden vaak gezien als probleem, maar zijn juist onderdeel van de oplossing. Schaf spoedig overbodige regelgeving af, zodat de agrarische ondernemer een toekomstperspectief heeft en weer innovatief kan ondernemen. Het afschaffen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied biedt kans om de Dienst Landelijk Gebied in een moderne variant in ere te herstellen zodat niet elke provincie zelf het wiel hoeft uit te vinden. Dit zorgt voor de nodige daadkracht en bespaart tevens op de ambtelijke capaciteit. Tot slot moeten we in het stikstofdossier dringend op zoek naar een maatstaf voor een goed agrarisch ‘Umfeld’. Tegelijkertijd moet er ook breder worden gekeken dan stikstof, zo zijn ook bodemgesteldheid en waterkwaliteit van belang. Goede oplossingen voor het landelijk gebied zijn de sleutel voor de woningbouwopgave en toekomstbestendige groei van het bedrijfsleven.”
Bron: NVM
Vakgroepvoorzitter Wonen, Lana Gerssen: “Het baart ons grote zorgen dat het woningtekort nog steeds oploopt. Door de stapeling van alle wet- en regelgeving is woningbouw een complexe aangelegenheid geworden en stokt de noodzakelijke doorstroming.”
Lana Gerssen vervolgt: “In het vrijdag gepresenteerde regeerprogramma staan mooie ambities, zoals de vorige minister die ook had. Het komt echter aan op daadkracht, want alleen dan worden woningzoekenden daadwerkelijk geholpen. Met de huidige regelgeving zal ook in 2030 nog niet het geplande aantal van 100.000 nieuwbouwwoningen per jaar worden gerealiseerd. Om snelheid te maken moeten procedures worden verkort, de belangen van woningzoekers zwaarder wegen dan die van bezwaarmakers en moeten we flexibeler omgaan met betaalbaarheidseisen. Deze ‘gratis maatregelen’ kosten de overheid niets, maar zetten wel zoden aan de dijk. Ook goede initiatieven zoals het optoppen of splitsen van woningen lopen vast op een veelvoud aan procedures en een gebrek aan ambtelijke capaciteit.”
Vakgroepvoorzitter Business, Irene Flotman: “Wij zijn blij met de verlaging van de overdrachtsbelasting voor woningbeleggers naar 8%, waardoor we internationaal meer in de pas lopen. Het is echter teleurstellend dat er wéér een nieuwe regelcategorie bij komt: verlaag ook de overdrachtsbelasting voor commercieel vastgoed van 10,4% naar 8%. Dit stimuleert investeringen, transformaties en verduurzaming en kost de overheid per saldo niets.”
Irene Flotman vervolgt: “Het bedrijfsleven heeft behoefte aan een stabiel investerings- en vestigingsklimaat en duidelijke keuzes. We moeten af van belemmerende en niet ter zake doende regelgeving, zodat er weer ruimte ontstaat voor innovatie en duurzame groei. Ontbrekende basisbehoeften zoals stroom en water mogen het bedrijfsleven niet langer in de weg staan. Bedrijven zijn de economische motor van Nederland en tevens een belangrijke factor in gebiedsontwikkelingen. Met onze kennis en data dragen we graag bij om deze doelstellingen samen met het Rijk te behalen.”
Vakgroepvoorzitter Agrarisch & Landelijk, Jos Ebbers: “Ondernemers in het landelijk gebied worden vaak gezien als probleem, maar zijn juist onderdeel van de oplossing. Schaf spoedig overbodige regelgeving af, zodat de agrarische ondernemer een toekomstperspectief heeft en weer innovatief kan ondernemen. Het afschaffen van het Nationaal Programma Landelijk Gebied biedt kans om de Dienst Landelijk Gebied in een moderne variant in ere te herstellen zodat niet elke provincie zelf het wiel hoeft uit te vinden. Dit zorgt voor de nodige daadkracht en bespaart tevens op de ambtelijke capaciteit. Tot slot moeten we in het stikstofdossier dringend op zoek naar een maatstaf voor een goed agrarisch ‘Umfeld’. Tegelijkertijd moet er ook breder worden gekeken dan stikstof, zo zijn ook bodemgesteldheid en waterkwaliteit van belang. Goede oplossingen voor het landelijk gebied zijn de sleutel voor de woningbouwopgave en toekomstbestendige groei van het bedrijfsleven.”
Bron: NVM